Яна Букова

Don’t panic, it’s a thought experiment

1.

Сенсеят не изглежда да се дразни
от това, че Zoom-ът замръзва постоянно.
Семинарът му по бизнес дзен достига края си
в една случайна поза, леко неудобна.
Някой ден със сигурност ще съществуват организми,
които да изграждат черупки от пластмасата.
Ние всички оставаме свързани
в общата ни фабрика за бъдеще.
Човешкото тяло не притежава
никакъв орган за отчитане на времето.
Ще са нужни милиони години тектонични движения,
за да преместят камъчето, което слагам в джоба си.
Голяма отговорност и мистерия
е да си съдба на някоя материя.

 

От всички автомати (механични кукли), които изобилстват през 18 век
 (Векът на разума), избирам три, които неустоимо ме привличат:      
            -  Турчинът, машина за игра на шах, дървена мъжка фигура в
 ориенталски дрехи. Гастролирали с него из цяла Европа и изглеждал
 способен да побеждава много силни съперници. Турчинът се оказал
 пълна измама. В кухата му вътрешност бил скрит дребен на ръст
 човек, вероятно джудже, който извършвал всички движения. Нищо не
 е известно за споменатия човек, освен че вероятно е бил добър
 шахматист.       
             - Храносмилащата патица, с формата и размерите на истинска
 патица, която имала способността да кълве зърна, да ги смила и да се
 изхожда.       
             - Монахът с часовников механизъм, който неуморно рецитирал
 молитвите си двадесет и четири часа в денонощието без прекъсване.
 
Имам постоянното усещане, че символизират нещо. Но не мога да
 определя какво.

 

2.

 

Да, въпросът е, че всички пътища
в крайна сметка отвеждат до тялото.
Кошницата с нажежени ягоди.

 

Ритуалът напомня множество диригенти,
които ръководят
един единствен музикант.

 

Тялото осъзнава с ритъма,
с който пораства дърво.
Едно неуловимо винаги движение
дали се брои за движение?

 

От гледна точка на физиката
аз не съм часовник, а рояк.
(Някаква единна теория е нужна
за „Аз-а“ и „Неаз-а“ във Вселената.)

 

Само болката
ускорява от нула подобно Ферари.
 
Почти е страшно как всички сравнения
в крайна сметка прилягат на тялото.
Вж. „ягоди“, вж. „Ферари“,
вж. „невъзможност за погасяване на памет“.
 
 
3.

 

[Интерлюдия]

Един напълно произволен списък
подкрепя гореказаното: 
Обезкосмяване на (нещо като) паяк.
Женски дракон забравен на рафта.
Културен паразит.
Частно предприятие.
Цял един танк, пълен с ангели.
Щраус Аналитика.
Погледът ми, който извеждам на разходка.
Вечният бунт на отвесното
срещу хоризонталното. 

 

Всички метафори на тялото
следват развитието на технологиите:
механиката на крайниците,
хидравличното сърце,
компютърният мозък,
интернет невроните. 

 

При все това
нещо се случва, казвам,
нещо се случва,
нещо се смалява,
и ми остава кожа в повече.

 

4.

 

Доктор Франкенщайн получил вдъхновение
от електрическия ток,
пронизал едно мъртво пиле. 
Изключително важно е в деня на Възкресението
всеки да се сдобие
със собствените си ръце и крака. 

 

Някой ден
всичко направено от кост ще изчезне от природата,
тъй както от дрогериите през 50-те.

 

Оставаме свързани.

 

В града, в който живея, някога е имало експлозия.
Последиците още се усещат.
Откъснати човешки крайници са се пръснали,
после се калцирали в земята.
Намират ги до днес, където и да разкопаят.
Ако върнеш мислено назад вълната на взрива,
със сигурност ще се намери
отправната му точка.
Дори не искам и да си представя
онова начално единно същество.
Отказвам този ужас.
 

5.

 

От гледна точка на топологията
човешкото тяло е тръба:
фигура с два отвора, вход и изход.
Тук обикновено свършва всеки разговор. 

 

Но нека се опитаме все пак да се разсеем
с притчата за двамата учители. 

 

То е същото като съвета, даван
при ситуациите на заложничество:
ако искаш да оцелееш,
избери някой, за когото да се грижиш.

 

ДВАМАТА УЧИТЕЛИ

 

Един отишъл при учителя и се оплакал,
че разстоянията все не стигат края си,
че тялото е меко, но е без черупка,
и нищо не е толкова голямо,
че да се побира на мястото си.
“Намалявай!” – казал учителят.
И човекът си тръгнал разгневен:
“Та нали аз това правя от години!”
 
И друг един отишъл при учителя и се оплакал,
че каквото имаш, все се губиш в него,
че, когато крачиш, все себе си застигаш,
и нищо не е толкова голямо,
че да се побира на мястото си.
“Намалявай!” – казал учителят.
И човекът си тръгнал облекчен:
“Та нали аз това правя от години!”

Публикацията е осъществена с подкрепата
на програма „Творчески стипендии”  
към Национален фонд „Култура”.